سما|دانشکده سما ماهشهر

دانشکده سما واحد ماهشهر,ماهشهر سما,بلاگ خبریوآخرین اخبار

سما|دانشکده سما ماهشهر

دانشکده سما واحد ماهشهر,ماهشهر سما,بلاگ خبریوآخرین اخبار

نام شرکت های بزرگ IT چگونه بوجود آمد؟

نام شرکت های بزرگ IT چگونه بوجود آمد؟


شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید موسسان شرکت های بزرگ در زمینه آی تی چگونه نام شرکت خود را انتخاب نموده اند و چه دلیی برای این کار داشته اند .اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که می خواهید به این واقعیت پی ببرید این مطلب جالب را بخوانید.

در طول سال‌های گذشته شرکت‌های زیادی وارد بازار فناوری اطلا‌عات دنیا شده‌اند که برخی از آنها اکنون تبدیل به غول‌های بزرگی شده‌اند که کسی را یارای رقابت با آنها نیست و یکه‌تازی آنها در این دنیای رو به رشد همچنان چشمگیر است. در این گزارش روند نامگذاری تعداد زیادی از شرکت‌ها که امروزه در محاوره روزمره مردم نیز به کار می‌رود و جزیی از کلمات کاربردی آنها نیز شده است، بررسی شده است.

● Adobe
یک شرکت نرم‌افزار رایانه‌ای است که در سال ۱۹۸۲ راه‌اندازی شد و اسم آن برگرفته از نام رودخانه‌ای است که از پشت منزل موسس آن، جان وارناک عبور می‌کند.و این راز انتخاب Adobe برای این شرکت بزرگ نرم افزاری است.
● ‌Apple
اپل در سال ۱۹۷۶ زمانی که موسس آن یعتی‌استیو جابز تنها ۲۱ سال داشت، فعالیت‌های مقدماتی خود را آغاز کرد. میوه مورد علا‌قه موسس و بنیانگذار شرکت اپل، سیب بود و بنابراین اسم شرکتش را نیز اپل (به معنی سیب) گذاشت.


● ‌Cisco
سیسکو یک شرکت مرکزی جهانی است که در زمینه طراحی و فروش فناوری‌های شبکه‌ای و ارتباطی در چهار زیرشاخه فعالیت می‌کند. یک زوج همکار در دانشگاه استنفورد به نام‌های لن بوساک و سندی لرنر در سال ۱۹۸۴ این شرکت را ثبت کردند و نام آن را سیسکو‌، مخفف شده کلمه سانفرانسیسکو که یکی از بزرگ‌ترین شهرهای آمریکا است، نهادند.
● ‌Google
گوگل یک شرکت سهامی عام آمریکایی است که در زمینه جست‌وجوی اینترنتی و تبلیغات آنلا‌ین فعالیت می‌کند. این شرکت که از یک پروژه تحقیقاتی در سال ۱۹۹۶ آغاز شد، توسط آقایان لری پیچ و سرجری برین راه‌اندازی شد. گوگل، در ریاضی نام عدد بزرگی است که از عدد یک با صد تا صفر جلوی آن تشکیل شده است. موسسین سایت و موتور جست‌وجوی گوگل به شوخی ادعا می‌کنند که این موتور جست‌وجو می‌تواند این تعداد اطلا‌عات (یعنی یک گوگل اطلا‌عات) را مورد پردازش قرار دهد.
● Hotmail
این سایت یکی از سرویس‌دهندگان پست الکترونیکی در صفحات وب است که در سال ۱۹۹۵به‌عنوان نخستین سرویس مبتنی بر وب آغاز به کار کرد. هنگامی که مدیر پروژه برنامه می‌خواست نامی برای این سایت انتخاب کند، علا‌قه‌مند بود تا نام انتخاب شده مانند سایر سرویس‌دهندگان پست‌الکترونیک به کلمه ‌mail ختم شده و روی وبی بودن آن نیز تاکید شود، بنابراین نام ‌Html را انتخاب کرد.
● ‌HP
این شرکت بزرگ‌ترین شرکت فناوری اطلا‌عات در دنیا است که به دلیل تولید پرینتر، رایانه‌های شخصی و سرورهای عظیم آن شهرت یافته است. فعالیت‌های مقدماتی شکل‌گیری این شرکت در سال ۱۹۳۹ شروع شد اما در سال ۱۹۴۷ پا گرفت.
این شرکت توسط دو نفر به نام‌های بیل هیولت و دیو پاکارد تاسیس شد. این دو نفر برای اینکه شرکت هیولت پاکارد یا پاکارد هیولت نامیده شود، مجبور به استفاده از روش قدیمی شیر یا خط شدند و نتیجه هیولت‌پاکارد از آب در آمد.
● ‌Intel
این شرکت در سال ۱۹۶۸ توسط گوردن ای‌مور و رابرت نویس راه‌اندازی شد و از آنجایی که این شرکت از بدو تاسیس با تاکید روی ساخت مدارات مجتمع ایجاد شد، نام آن را اختصار عبارت INTergrated ‌Electronicss یعنی ‌INTEL نام نهادند.
● ‌Microsoft
نام این شرکت که اکنون با ۷۶ هزار نیرو در ۱۰۲ کشور فعالیت می‌کند و سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۵ سال‌های آغازین شکل گیری آن بوده است، ابتدا به صورت ‌MICROcomputer SOFTwaree نوشته می‌شد ولی به مرور زمان به صورت فعلی در آمد که مخفف آن است. دلیل نامگذاری شرکت به این اسم نیز آن است که بیل گیتس موسس شرکت، آن را با هدف نوشتن و توسعه نرم‌افزارهای میکروکامپیوترها تاسیس کرد.
● Motorola
شرکت موتورولا‌ با هدف درست کردن بی‌سیم و رادیوی اتومبیل، کار خود را آغاز کرد. از آنجایی که مشهورترین سازنده بی‌سیم و رادیوهای اتومبیل در آن زمان شرکت ‌victoria بود، پال کالوین موسس این شرکت، اسم شرکتش را موتورولا‌ گذاشت تا علا‌وه بر داشتن مشابهت اسمی کلمه موتور نیز به نوعی در اسم شرکتش وجود داشته باشد.
● Oracle
موسسین شرکت اوراکل یعنی لری الیسون و باب اوتس قبل از تاسیس شرکت، روی پروژه‌ای برای ‌ CIA کار می‌کردند. این پروژه که اوراکل نام داشت، بنا بود تا با داشتن مقادیر زیادی اطلا‌عات بتواند جواب تمام سوال‌های پرسیده شده توسط اپراتور را با مراجعه به مخزن اطلا‌عات بدهد. اوراکل در اساطیر یونانی الهه الهام است. این دو نفر پس از پایان این پروژه شرکتی تاسیس کرده و آن را به همین اسم نامگذاری کردند.
● Red Hat
مارک اوینگ موسس این شرکت، در دوران جوانی از پدربزرگش کلا‌هی با نوارهای قرمز و سفید دریافت کرده بود ولی در دوران دانشگاه آن را گم کرد. زمانی که نخستین نسخه این سیستم‌عامل آماده شد، مارک اوینگ آن را همراه با راهنمای کاربری نرم‌افزار در اختیار دوستان و هم‌دانشگاهیانش قرار دارد. نخستین جمله این راهنمای کاربری، درخواست برای تحویل کلا‌ه قرمز گم شده بود.
● ‌Sony
یک شرکت چندملیتی ژاپنی است که در تولید لوازم الکترونیکی از جمله ویدئو، بازی‌های رادیویی، محصولا‌ت فناوری اطلا‌عات و وسایل ارتباطی پیشرو بوده و از کلمه لا‌تین ‌Sonus به معنای صدا مشتق شده است.
● ‌SUN
این شرکت توسط چهار تن از فازغالتحصیلا‌ن دانشگاه استنفورد تاسیس شد و مخفف عبارت ‌Standford Univercity Network است.
● Xerox
زیراکس در سال ۱۹۰۶ آغاز به کار کرد و در ابتدا تجهیزات و کاغذهای چاپ عکس را تولید کرد. کلمه ‌Xer در زبان یونانی به معنای خشک است و این برای تکنولوژی کپی کردن خشک در زمانی که اکترا کپی کردن به روش‌های فتوشیمیایی انجام می‌گرفت، فوق‌العاده حائز اهمیت بود.
● ‌Yahoo

شرکت سهامی عام آمریکایی است که یک سرویس اینترنت جهانی است که سطح وسیعی از محصولا‌ت و سرویس‌ها را مانند پورتال وب، موتورهای جست‌وجو، دایرکتوری یاهو، یاهومیل، خبر و ارسال نامه‌های الکترونیکی را شامل می‌شود. این شرکت هم توسط جری یانگ و دیوید فیلو در سال ۱۹۹۴ آغاز به کار کرد. این کلمه برای نخستین بار در کتاب سفرهای گالیور مورد استفاده قرار گرفته و به معنی شخصی است که دارای ظاهر و رفتاری زننده است. موسسین سایت جری یانگ و دیویدفیلو نام سایتشان را ‌Yahoo گذاشتند چون فکر می‌کردند خودشان هم اینطوری هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد